Information transmise par S. Falconieri:
Ecole des Hautes Etudes en Sciences sociales
Centre Etude des Normes Juridiques Yan Thomas
Séminaire de Casuistique
Public-privé:
une frontière floue entre la force de l'état
et l'autonomie des individus
Paris
octobre 2014-mai 2015
Marta Madero
(Université General Sarmiento – Buenos Aires
Spécialiste du rapport entre le droit et les mentalités au Moyen Age)
De la possession de la Juridiction corpore et animo
(12ème-13ème siècles)
Paris (EHESS, Salle 1, 105 Boulevard Raspail)
9 décembre 2014 (18h)
Responsable
- Emanuele Conte, directeur d'études à l'EHESS, professeur à l'Université Rome-III (TH)
Pratique
- Mardi de 18 h à 21 h (bd Raspail 75006 Paris), cf. salles et calendrier détaillé ci-dessous
Présentation
À l’âge de l’État libéral la systématique juridique avait bâti des frontières apparemment bien établies pour séparer l’espace de compétence du pouvoir souverain de la sphère d’action des sujets privés. Aboli tout corps intermédiaire, exaltée l’efficacité de la volonté du sujet privé, l’État avait marqué les chemins par lesquels il pouvait exercer sa toute-puissance.
Ébranlé déjà par les crises du XXe siècle, cette démarcation idéale est désormais presque partout négligée. Sur ce thème, des juristes français et étranger présenteront des cas exemplaires tirés soit de l’actualité nationale et internationale soit de l’expérience historique.
Programme
- 14 octobre 2014: Desmond Manderson (Université d'Australie – Canberra, spécialiste du rapport entre le droit et les arts du visuel), Not Waving, Drowning: Bodies in the Water in Law and Art.
JMW Turner’s great painting, The Slave Ship, is disturbing and controversial. How can the story of this picture and the different ways in which it has been interpreted, help us to understand our responses and repressions in the face of the drowning of hundreds of asylum seekers off the coast of Australia and Italy? What does Turner’s painting reveal about the representation of suffering and the jurisprudential imagination in the nineteenth century, and in the twenty-first? When the sea is the border, and the ocean is the other, how does the legal imaginary contain and comprehend images of oceanic suffering – and with what regulatory consequences?
Modérateur : Michele Spanò, IUC – Turin
- 4 novembre 2014. - Desmond Manderson (Université d'Australie – Canberra, spécialiste du rapport entre le droit et les arts du visuel), Klimt's Jurisprudence"
This seminar develops an extended analysis of Gustav Klimt’s lost masterpiece, Jurisprudence, bringing it into a richer dialogue with its social and legal context. Jurisprudence, a suffering naked man surrounded by eyes, eerily captures the relationship between ‘sovereignty and bare life’ that Agamben argues was re-forged and refined across the twentieth-century. Klimt’s image might perhaps be regarded as the very first, and perhaps still the most comprehensive, representation of this profoundly important figure of legal modernity. But Klimt does not merely exemplify Agamben’s force field of jurisprudential violence; he also complicates and interrogates it. Drawing on two of the most important cultural events to take place in Vienna at the time—the first performance of Aeschylus’ Oresteia; and the first publication of Sigmund Freud’s Interpretation of Dreams—we develop three distinct readings of the painting’s relationship between man, law, and sovereignty. Like an optical illusion, Klimt’s painting hovers uncertainly between three different but equally necessary perspectives: law as it is (the social); law as we imagine it (the philosophical); and law as it might be (the political). The name for the highly charged study of their relationship is jurisprudence.
- 9 décembre 2014. - Marta Madero (Université General Sarmiento – Buenos Aires, spécialiste du rapport entre le droit et les mentalités au Moyen Age), De la possession de la Juridiction corpore et animo (XIIe-XIIIesiècles).
Lieux
- bd Raspail 75006 Paris
- 14 octobre 2014 (salle M. & D. Lombard, 96 bd Raspail)
- 4 novembre 2014 (salle 8, 105 bd Raspail)
- 25 novembre 2014 (salle 11, 105 bd Raspail)
- 9 décembre 2014 (salle 1, 105 bd Raspail)
- 13 janvier 2015 (salle 1, 105 bd Raspail)
- 10 février 2015 (salle 1, 105 bd Raspail)
- 10 mars 2015 (salle 1, 105 bd Raspail)
- 14 avril 2015 (salle 1, 105 bd Raspail)
- 12 mai 2015 (salle 1, 105 bd Raspail)